"Wisselend bewolkt" - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu "Wisselend bewolkt" - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu

"Wisselend bewolkt"

Door: Aad en Mettie

Blijf op de hoogte en volg aad en mettie

03 November 2009 | Sierra Leone, Freetown

Buiten stortregent het en zorgt een geweldige wind voor gekraak in de enorme takken van een oude boom die over ons huis hangt. Het dak is niet al te stevig, dus zonder risico is dit niet.
Die bui zat er dik in na een vreselijk drukkende dag met een temperatuur van tegen de 40 graden. Dat was met name geen pretje omdat we wel 5 uur in de auto moesten doorbrengen op weg naar diverse plaatsen in en rond de stad en weer naar huis. Geen airco, talloze opstoppingen en stinkende uitlaten. Het is dat het doel van die tochten zo nuttig en bevredigend is. Anders zou je jezelf voor gek verklaren. We schrijven dit maar weer eens even om de verhalen niet al te romantisch te laten klinken en niet de indruk te wekken dat het ons maar gladjes afgaat. Soms is het stevig afzien.
Maar zoals gezegd, “wisselend bewolkt”. Na het vorige bericht hebben we weer een aantal mooie indrukken van het project opgedaan en ook fijne ontmoetingen gehad. Vrijdag bezochten we het altijd weer idyllische strand van Bureh Town, waar de boot van ons project, “Stepping Stones I”, ligt. Bij het bouwen van de boot dacht iedereen dat hij prima gepeddeld zou kunnen worden. Maar daarvoor blijkt hij toch te groot te zijn en met 10 jongens aan boord bovendien te zwaar. Daardoor kunnen ze niet ver genoeg de zee op, naar de plaatsen waar meer en grotere vis zit. Ze hebben een paar zware tochten achter de rug met beperkte vangst. En bovendien moesten ze tijdens het zware laatste deel van het regenseizoen helemaal aan wal blijven. Daarom hebben we besloten om een buitenboordmotor aan te schaffen. Onze assistenten Gibril en Suleiman zijn op zoek naar een passend exemplaar, waarna het vissen in volle omvang op gang kan komen.
En heel mooie ervaring was de ontmoeting met de deelnemers aan het landbouwproject in Songo. Zoals we hen in het voorjaar met zakken zaad naar hun akkertjes hadden uitgestuurd, zo kwamen ze nu naar het gemeenschapscentrum met het deel van de oogst dat ze moesten afstaan voor de zaadbank. Daarnaast waren er enkele flinke zakken met pinda’s klaargemaakt voor de staf van Stepping Stones als dank voor onze hulp. Je moet daarbij niet denken aan onze nootjes voor bij de borrel, maar aan pinda’s als grondstof voor het favoriete gerecht “groundnut soup”. Ook worden er andere toepassingen gemaakt, wat pinda’s hier tot een belangrijk voedingsbestanddeel maakt. Ook wij kregen onze portie mee, zodat Mettie
’s avonds driftig zat te bellen en gaat roosteren (zie foto).
We hadden een fijne zondag in Emmanuel Baptist Church, naast de zendingspost waar we vorig jaar lang woonden en waar we dus heel bekend zijn. Emilia, onze vriendin die daar ook woont, had het weekend bij ons gelogeerd en die brachten we nu weer naar huis. Eerst gingen we nog met haar en Pastor Agnes samen lunchen. Agnes brengt (met onze hulp en die van Baptisten vrouwen in Friesland) een programma op gang voor jonge vrouwen die wel uit de prostitutie willen stappen, maar zonder vakopleiding geen bestaan kunnen opbouwen. Er wordt nu een huis gebouwd, dat Agnes straks huurt om daarin zelf te gaan wonen en dat tevens als opvangplek en trainingscentrum voor de meiden zal dienen.
Gisteren en vandaag bezochten we enkele nieuwe onderdelen van het project. Een cursus lassen in een werkplaats langs de weg, met zelfs een tienermoeder als deelneemster. Ook keken we bij een groep van 25 jongens die meedoen aan de cursus voor elektricien, waarbij we samenwerken met het energiebedrijf voor stageplaatsen en toekomstige werkgelegenheid. Verder bezochten we een tweede vakopleiding voor horeca, het kappersvak en kleermaken, die dichterbij Jui is dan “Useful Hands” en dus gemakkelijker bereikbaar voor jongeren uit deze buurt. Intussen zijn ook hier al 35 straatjongeren aan een opleiding begonnen. Ons verhaal over “stapstenen waarmee je de overkant van de rivier kunt bereiken” sloeg merkbaar aan en werd ook even gebruikt in het dankwoordje van één van de studenten.
Tenslotte hebben we vandaag een stuk van de dag besteed aan overleg met de hulporganisatie van de VN, die hier actief is. Als we daar aan boord kunnen komen met enkele van onze programma’s, dan zou dat heel mooi zijn. De eerste reactie was in elk geval heel positief.

We zijn blij en verwonderd dat we in anderhalf jaar zoveel op gang hebben mogen brengen en dat het werk nog steeds groeit. Als je al deze mooie resultaten ziet, wegen de puzzels en lasten, die er ook zijn, dan ook minder zwaar.

Met nog 10 dagen te gaan weer een hartelijke groet en knuffels van
Aad en Mettie

• 04 November 2009 - 07:58

Joukje:

Hoi Aad en Mettie,

Wat fijn dat alles allemaal zo goed op gang is gekomen,en wat een dankbaar werk.

Veel liefs van Joukje,nog een paar dagen in piestany.

• 04 November 2009 - 09:21

Anna En Henk:

wat een belevenissen, dan is het hier maar saai! Ook hier "wisselend bewolkt" qua lief en leed. That's live, dat leer je wel als je ouder wordt. Maar niet somber hoor, door jullie verhalen krijg je weer moed en energie. Lieve groeten van ons en Herman natuurlijk ook!

• 05 November 2009 - 10:50

Janny Geertsma:

Hoi Aad en Mettie,
    Wat een dankbaar werk, als je na verloop van tijd ziet dat bepaalde dingen van start zijn gegaan en goed loopt.
    Wij hopen met de maaltijd 70 man aan tafel te hebben. We willen jullie presentatie ook laten zien, vooraf en na de maaltijd. We zullen aan jullie denken.
    Liefs,
    Janny G.

• 05 November 2009 - 18:23

Ronald En Dieuwke:

We leven met jullie mee dankzij de uitgebreide verslagen. Fijn dat alles zo'n positieve uitwerking krijgt.
    Tot ziens aan de Kade....

• 05 November 2009 - 19:23

Henk&Gerda:

Lieve Mettie,Aad,
    Weer een bijzonder S.L.-verslag met prachtige foto's! Blij dat we weer een reactie kunnen geven, want we waren een tijdje alles op de pc kwijt,echt alles zelfs de emailadressen. Een hotemetoot toverde gisteren de hele boel met veel pijn en moeite terug. Gaat voor jullie de tijd ook zo snel??
    Onze hartelijke groetn,

• 06 November 2009 - 16:00

Harry & Ina:

Lieve mensen,
    Prachtig wat er door jullie aanzet, inspanning en bemoediging tot stand komt. Lieve groet vanuit een herfstig meppel

• 09 November 2009 - 19:52

Tjimmie:

Dag lieve Aad en Mettie,
    De tijd schiet al weer op voor jullie. Dan wil je in korte tijd veel te veel doen denk ik. Maar wat is het dan hartverwarmend wat er allemaal is bereikt, dat jullie inzet daar zoveel vruchten voortbrengt. Wat mooi.... Verder hoop ik dat jullie het nog even uit kunnen houden in de hitte zonder onze luxe. K'denk aan jullie, liefs van hier en een knuf, ook van de poes (speciaal voor Aad natuurlijk).