Aanloop naar afscheid - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu Aanloop naar afscheid - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu

Aanloop naar afscheid

Door: Aad en Mettie

Blijf op de hoogte en volg aad en mettie

11 November 2009 | Sierra Leone, Freetown

Ze zijn omgevlogen, die 3 weken hier in Sierra Leone. Met nog 2 zeer volle dagen te gaan ronden we nu opnieuw een heel mooi en zinvol bezoek aan dit land af. De bedrijfjes van de Amputees staan er over het algemeen goed bij. De jongeren in de 5 centra voor vakopleiding doen het voor het merendeel uitstekend. Het kleinschalige landbouwproject wordt binnenkort uitgebreid met het fokken van kleinvee. De boot in Bureh Town wacht op een buitenboordmotor, zodat er naar verder gelegen visgronden gevaren kan worden. Ook de nieuwe contacten met enkele andere organisaties zetten Stepping Stones wat zichtbaarder op de kaart.
Het mooist van alles zijn steeds weer de persoonlijke contacten en de verhalen van mensen die vertellen dat dit project hun leven totaal veranderd heeft. Van uitzichtloosheid naar zin en voldoening. En het is bewonderenswaardig om te zien hoe mensen de moed vinden om bij flinke tegenslagen weer overeind te krabbelen. Voor velen speelt hun geloof en vertrouwen in God daarbij een belangrijke rol.
Neem Lansanah, de geamputeerde leider in Hastings. Zijn huis en de kiosk van zijn vrouw brandden kortgeleden grotendeels af. We kwamen te hulp met een kleine extra bijdrage en letterlijk op de puinhopen van hun oude woning troffen we nu een nieuw geïmproviseerd winkeltje aan. Of neem Kai, onze huishoudelijke hulp. De marktkraam,die zij vorig jaar met onze hulp kon opzetten, is kortgeleden door vandalen totaal vernield en de meeste van haar materialen en goederen werden gestolen. Met weer enige hulp van ons maakt zij deze week een nieuw begin. Er wordt weer een kraam gebouwd en er wordt een nieuwe voorraad ingekocht, zodat zij voor haar 5 kinderen kan zorgen. Want als wij weer weg zijn houdt het verzorgen van onze was en het werk in ons huis weer op. Dan blijft nog wel het schoonhouden van het kantoortje van Stepping Stones over, maar daarvan kan zij niet bestaan. De oudste jongen is apetrots dat hij, door wat hulp van enkele van onze familieleden en vrienden, binnenkort aan een middelbare schoolopleiding kan beginnen en zijn iets jongere broer kan bijna niet wachten tot het ook voor hem ook zover is.
Naast die kleine individuele bijdragen kunnen we het grotere werk doen we vanuit de middelen die via Wings of Hope beschikbaar zijn en waarin velen van jullie een aandeel hebben gehad.
Nee, het is geen geringe klus die we hier op ons genomen hebben. Deze 3 weken waren naast heel mooi ook behoorlijk zwaar. Wat zullen we straks weer van Meppel genieten. Maar, naast het gevoel dat deze taak door God voor ons bedoeld werd, houden twee zaken ons op de been. De glimlach op het gezicht van mensen voor wie we dit uiteindelijk doen. En het geweldige medeleven en de royale steun die we van een brede kring om ons heen voor dit werk ontvangen. Nog maar eens stevig bedankt voor elk gebaar waaruit dat medeleven en die steun blijken !
Het afsluitende bericht komt waarschijnlijk weer uit Meppel.
Lieve groeten voor iedereen !
Aad en Mettie

• 12 November 2009 - 07:53

Wings Of Hope:

goede reis terug naar huis!

• 12 November 2009 - 10:33

Harry & Ina:

Alle goeds voor jullie terugreis en tot ziens/horens in het Meppelse.

• 12 November 2009 - 14:21

Henk En Gerda:

(jullie gingen toch eergisteren pas weg???)

Sterkte bij het afscheid nemen daar...
    Tot ziens!

• 12 November 2009 - 17:43

Joukje:

Hallo Aad en Mettie,

Wij wensen jullie een plezierige reis terug naar Meppel.

Groetjes van Hein en Joukje

• 12 November 2009 - 20:17

Tjimmie:

Goede afvaart en gezond terug, liefs en tot binnenkort in Meppel

• 13 November 2009 - 11:14

Nolleke En Jan:

Schitterend, zoals jullie opnieuw bezig zijn geweest. We zijn benieuwd naar de verhalen bij de foto's, die gemaakt zijn.
    Goede terug-reis.

aad en mettie

Van 14 tot 26 oktober 2013 bezoeken wij voor de laatste keer in 6 jaar ons project "Stepping Stones" in Sierra Leone. We zullen het dan afronden en overdragen aan de lokale mensen, of aan een andere hulporganisatie. Voor Wings of Hope en voor ons eindigt daarmee onze betrokkenheid. Wel blijven wij privé nog enkele contacten onderhouden en een aantal mensen steunen. Heel bijzonder is dat deze keer onze zoon Harold en zijn Sierraleoonse vriendin Emilia met ons meereizen en haar familie zullen bezoeken.

Actief sinds 05 Feb. 2009