Niet eenvoudig, wèl boeiend ! - Reisverslag uit Jui, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu Niet eenvoudig, wèl boeiend ! - Reisverslag uit Jui, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu

Niet eenvoudig, wèl boeiend !

Door: Aad en Mettie

Blijf op de hoogte en volg aad en mettie

03 Juni 2011 | Sierra Leone, Jui

Het idyllische weekend was nog maar net voorbij, of de weerbarstige werkelijkheid liet zich alweer meteen gelden. Op de terugweg forse problemen met de auto. En dan is er geen ANWB, of een keur aan garages met kundige monteurs bij de hand. Uren later thuis gekomen is er bovendien èn geen stroom, èn geen functionerende generator. Tot onze verrassing wèl plotseling een straaltje water uit de kranen en in het toilet.
De volgende dag besluit Aad er op uit te gaan en alles in één keer zelf dan maar goed te laten repareren. Dat kost een aantal uren, maar dan heb je ook wat. Want met een vriendje van een vriendje bleef het behelpen.
Dinsdag hadden we een mooie trainingsdag met zo’n 80 jongeren over het opzetten van een eigen bedrijfje na de vakopleiding, die ze binnenkort afsluiten. We maakten gebruik van het (voor Afrikaanse begrippen) luxe centrum dat Amerikaanse Baptisten hier tegenover de hogeschool hebben neergezet. Voor deze gelegenheid wel een prettige plek, maar verder wel een groot contrast met de straatarme omgeving. Aan het eind van de dag kregen wij een oorkonde van de gezamenlijke dorpshoofden in deze regio, waarmee zij hun waardering voor ons werk uitdrukten. De volgende dag werd er in kranten, op TV en radio ruim aandacht aan dit evenement en aan ons werk besteed.
Op twee plekken in het project maakten we deze week een aardige sprong voorwaarts. Bij het landbouwprogramma in Songo gaan we mais verbouwen en verkopen aan de Nederlandse kippenfarm. En het in Bureh Town ingezakte visserijproject hebben we kunnen verplaatsen naar het naburige Mama Beach, waar we een nieuwe groep enthousiastelingen van start hebben geholpen. Vandaag hebben we met elkaar het contract afgesloten, waarbij soms een vingerafdruk ( van een analfabeet) een handtekening moest vervangen.
We raken langzamerhand goed vertrouwd met de weerbarstige omstandigheden die je ontmoet, wil je in dit land ontwikkelingswerk verrichten en traumahulp bieden. Maar onze kleinschalige en persoonsgerichte aanpak blijkt steeds weer (één van) de beste methode(n) te zijn. En dat is toch wel heel boeiend om te mogen meemaken.
Het is nu (’s avonds laat) Hemelvaartsdag. Dat is hier nauwelijks bekend en ook kerken doen er niets mee. Zondag moet Aad preken, tijdens een weekend in Bo, de tweede stad van het land. Hij wil dan aandacht besteden aan de boodschap dat bij Jezus’ hemelvaart tegen zijn vrienden gezegd werd: “Sta niet naar de hemel te staren, maar ga aan de slag op de aarde ! Totdat hij terug komt !” Een motto dat mooi past bij het werk dat we hier samen met de mensen willen doen. Mettie verzorgt op zaterdag in Bo een workshop voor de leidsters van de kinderopvang over de ontwikkeling en de begeleiding van het jonge kind.
A.s. schoondochter Emilia brengt deze week een paar vakantiedagen bij ons door en zorgt voor veel gezelligheid. Van een jongen die langs de deur kwam kocht zij een setje verse krabben en maakte die op traditionele wijze klaar. Aad heeft er daarna, samen met haar, heerlijk van gegeten. En zoals de mensen hier doen: met schaal en al ! In elk geval goed tegen kalkgebrek.
We gaan de laatste week in. Die zal nog flink druk zijn, maar ook weer uitzicht bieden op “thuis”.

Voor nu maar weer een hartelijke groet voor allemaal !
Aad en Mettie

• 03 Juni 2011 - 14:47

Kees En Lucy:

wat een belevenissen! zonder lange adem zou het een stuk ingewikkelder zijn....maar daar zijn jullie al goed in getraind.
    respect is nu even het juiste woord dat jullie verdienen!
    liefs met een groet.

• 03 Juni 2011 - 18:03

Edzer En Trees:

Hallo Aad en mettie ik wil jullie nog even heel veel sterkte de laatste week toe wensen als je dit allemaal zo leest dan heeft het wel een hele impect op je dan kun je maar weer zien in wat voor weelde we leven Groetjes

• 05 Juni 2011 - 08:20

Henk En Gerda:

Aááááááááád, met schaal en al????
    Wat ben je stoer!!! Brrr!

Jullie maken in een maand meer mee dan een ander in een heel leven.
    Nog succesvolle en heel goede laatste dagen gewenst en vooral sterkte straks met opnieuw afscheid nemen.
    Hartelijk Groet'n

• 05 Juni 2011 - 10:52

Harry & Ina:

't Jonge wat een ervaringen, onvoorstelbaar wat jullie in korte tijd meemaken. Grote bewondering onzerzijds hoe jullie er mee omgaan zeg. Voor de resterende tijd wensen wij jullie alle goeds en een voorspoedige reis terug. Lieve groet,

• 05 Juni 2011 - 15:06

Michiel En Anneke:

Met interesse jullie verslag gelezen: soms moeizaam en ook mooi! Weer veel voldoening op en in het werk daar. Goede laatste week met veel afscheidnemen natuurlijk. Kom veilig thuis en tot gauw hopen we!
    Dikke tuut van ons.....

• 06 Juni 2011 - 08:11

Jitze En Neli:

Prachtig die gezegende verhalen. We wensen jullie kracht voor het afscheid en een voorspoedige thuisreis en tot ziens!

• 06 Juni 2011 - 08:33

Tjimmie:

Geweldig om te lezen wat jullie daar allemaal bereiken. Ieder project straalt zo enorm veel hoop uit, die oorkonde geeft daar wel blijk van. Mooi en warm. En dan is het weer bijna tijd om afscheid te nemen... voor een tijdje. Nog goede dagen en gezond weer thuis, waar het water zomaar uit de kraan loopt. liefs van hier

• 06 Juni 2011 - 13:26

Pieter En Gerda :

Namens de Stichting Oecumenische Geloofsgemeenschap Monte Gordo (nu vanuit Nederland) wensen wij jullie sterkte met het goede werk . Binnenkort behouden reis naar Nederland en daarna naar Monte Gordo Portugal voor nieuwe arbeid.
    Hartelijke groet,
    Pieter de Gerda de Baare

• 07 Juni 2011 - 09:01

Ronald En Dieuwke:

Alle sterkte voor de laatste loodjes. En dan een veilige en voorspoedige reis naar Meppel toegewenst. Tot zo