Ook snoeien moet - Reisverslag uit Jui, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu Ook snoeien moet - Reisverslag uit Jui, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu

Ook snoeien moet

Door: Aad en Mettie

Blijf op de hoogte en volg aad en mettie

24 Mei 2011 | Sierra Leone, Jui

Goed ontwikkelingswerk is geen Sinterklaas spelen met de bijdragen uit het welvarende Nederland. Dat geldt in het groot tussen overheden en ook in het klein in ons project. Ja, we hebben – na al voor het 4e jaar – via Wings of Hope al heel wat kunnen besteden in Sierra Leone. Maar zoals er thuis geen strijkstok is van een duur kantoor met een dik betaalde staf, zo moet hier nòg meer op zinvolle en verantwoorde besteding gelet worden. Er zijn hier altijd weer mensen, die vrienden met ons willen worden. Want achter een wit gezicht vermoedt men hier veel geld. En velen zijn meesters in het opdissen van zielige verhalen om ons tot steun te bewegen.
In ons project moeten we steeds weer zorgvuldig nagaan of de geboden hulp wel goed gebruikt wordt en of de informatie wel betrouwbaar is. Snel wat koopwaar uitstallen als wij eraan komen lijkt wel op een goed lopend winkeltje, maar is dat soms niet. Je moet er dan langs andere weg achter komen dat de ontvanger van onze hulp nog steeds uit bedelen gaat, of zich met kleine criminaliteit inlaat. Of iemand verzwijgt dat hij ook van andere instanties hulp ontvangt.
Dat betekent naast het planten en bevorderen van groei ook snoeien en dode takken verwijderen. We voeren daarom ook pittige gesprekken met sommige Amputees, of met instructeurs van vakopleidingen als die er niet veel van bakken. Of we overwegen of een ingezakt visserijproject niet aan een andere groep met nieuwe leiding moet worden gegund. Gelukkig zijn we gezegend met een toegewijd en kundig team van lokale medewerkers. Met hen samen proberen we de juiste keuzen te maken en dat lukt als regel heel goed.

Naast deze informatie over het werk nu ook nog enkele regels over onze belevenissen en onszelf. Mooi was dat Emilia, onze aankomende schoondochter, het weekend weer bij ons was. Mooi was het ook om de kerkdienst mee te maken van de Emmanuel Baptist Fellowship in Kamayama. Predikant daar is Paul Conteh, die op een reis naar Europa al eens bij ons in Meppel verbleef. Maar naast deze mooie dingen werd het weekend vooral getekend door flinke pech. Zaterdag begaf de kleine koelkast/vriezer het, zondag bij de kerk bleek de accu gescheurd te zijn en te lekken en maandag, na al 3 dagen zonder stroom, begaf ook nog eens onze eigen (nood)generator het. Er zijn dus veel positieve ervaringen, moed en vertrouwen nodig om het daarbij vol te houden. Meestal lukt dat, maar soms is er even een dip. Dan nemen we wat extra tijd en rust (lezen, praten, mediteren) voor onszelf.

Een lieve groet voor ieder van jullie en voor de andere huisgenoten,
Aad en Mettie

• 24 Mei 2011 - 20:43

Harold:

Emilia vind het ook erg leuk dat jullie er zijn!
    Hou de moed erin met al die ontberingen.

• 24 Mei 2011 - 20:48

Tjimmie:

Lieve Aad en Mettie, en intussen hoort Emilia er ook bij... Wat weer een bijzonder verslag, met de mooie ontmoetingen, maar ook de moeilijke beslissingen die jullie moeten nemen. En dan die kwetsbare voorzieningen in een zo warm land, en er moet zo veel gebeuren in korte tijd, poehhh... Heel heel veel inspiratie en moed toegewenst. liefs van Tjimmie

• 25 Mei 2011 - 11:25

Jan En Nolleke:

Kanjers.....nog even volhouden!!
    Tot gauw, liefs ons

• 25 Mei 2011 - 19:04

Harry & Ina:

Lieve mensen,
    Hier in Nederland lijkt jullie missie avontuurlijk en leuk om te doen... maar jullie verhalen laten zien wat er vooral nodig is om zinvolle support te geven aan mensen die het minder hebben. Klasse hoor hoe jullie omgaan met de mensen in SL en de omstandigheden van alle dag. Wij wensen voor jullie kracht en vasthoudendheid maar ook genieten van de mooie dingen. Lieve groet,

• 25 Mei 2011 - 20:09

Gerard En Tonny:

Lieve mensen wat een verhaal weer,vol bewondering lezen we jullie verslag. En wensen jullie daarbij veel wijsheid om de juiste keuze te maken ,al zal dat af en toe moeilijk zijn.Fijn dat jullie schoondochter er ook weer was,en de fijne kerkdienst. veel sterkte in alles

aad en mettie

Van 14 tot 26 oktober 2013 bezoeken wij voor de laatste keer in 6 jaar ons project "Stepping Stones" in Sierra Leone. We zullen het dan afronden en overdragen aan de lokale mensen, of aan een andere hulporganisatie. Voor Wings of Hope en voor ons eindigt daarmee onze betrokkenheid. Wel blijven wij privé nog enkele contacten onderhouden en een aantal mensen steunen. Heel bijzonder is dat deze keer onze zoon Harold en zijn Sierraleoonse vriendin Emilia met ons meereizen en haar familie zullen bezoeken.

Actief sinds 05 Feb. 2009