Mooie balans - Reisverslag uit Monte Gordo, Portugal van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu Mooie balans - Reisverslag uit Monte Gordo, Portugal van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu

Mooie balans

Door: Aad en Mettie

Blijf op de hoogte en volg aad en mettie

02 Februari 2012 | Portugal, Monte Gordo

Ruim 2 weken zijn we nu in Portugal en wat opvalt is de mooie mix van activiteiten en ontspanning, van diepgang en plezier. Die gevarieerde belevenissen worden omlijst door al dagen lang fantastisch mooi weer. Terwijl, volgens de berichten, de winter in Nederland flink toeslaat en de Elfstedenkoorts toeneemt, rijden wij hier tussen de amandelbloesem en de afgeladen sinaasappelbomen. Tussen een frisse ochtend en een kille late middag brengen we een groot deel van de dag door in zomerkleding.
De beide diensten op zondag en de koffieochtend op donderdag trekken veel bezoekers en zorgen voor mooie contacten. En hoewel er geen mensen in het ziekenhuis bezocht hoeven te worden, dienen andere pastorale behoeften zich steeds meer aan. Een weduwe die het moeilijk vindt om hier nu zonder haar man te zijn, wil graag haar verhaal aan ons kwijt. Een man die zijn overwintering hier moet onderbreken voor een kuur in Nederland is blij met onze bemoedigende woorden. Ouders met zorgen over hun kinderen thuis willen die last graag even met ons delen.
Zulke soms inspannende activiteiten wisselen we graag af met een kopje koffie samen op een van de vele terrasjes, of met lekkere wandeling langs het strand. Na de dubbele diensten op zondag kiezen we vaak voor een mooie tocht door het binnenland naar een echt Portugees restaurantje voor wegwerkers en landarbeiders.
Zeker, we missen af en toe de contacten met thuis, vooral rond zorgen bij zieke vrienden, of bij de verjaardag van een kleinkind. Maar dan helpen een mailtje of een sms-je, of de foto van de 1-jarige kleinzoon Stijn, die laat zien dat de kaart aangekomen is.

We hopen dat het jullie allemaal goed gaat en sturen lieve groeten en knuffels.
Aad en Mettie

• 02 Februari 2012 - 21:39

Tjimmie:

Vanuit een koud maar zonnig bestaan hier ziet het er bij jullie heerlijk warm uit. Mooi om julllie reisverslagen weer te lezen en te zien dat jullie ook daar ook je plek weer aan het vinden bent!!! Een zo heel andere wereld dan SL. Een fijne en ontspannen tijd verder. Knuf van Tjimmie

• 03 Februari 2012 - 09:57

Harry & Ina:

Met jullie verhaal kunnen we meegenieten van het 'lenteperspectief'' dat ook ons zal verwarmen als we wat geduld hebben. En fijn dat jullie toch bij ons zijn in de gegeven omstandigheden, waar we met vertrouwen inzitten. Lieve groet,

• 03 Februari 2012 - 12:41

Dieuwke En Ronald:

De amandelboom is de eerste boom die bloeit. De bloei is al tijdens Tu B’Shvat (het ‘nieuwjaar van de bomen’). Het Hebreeuwse woord voor amandel is shaked en betekent in het Nederlands echter niet alleen amandel, maar ook waken.
    Zo is amandelbloesem het beeld van het ontwakende nieuwe leven. De bloesem belooft dat er na deze donkere, natte en koude winterse dagen (hier in Meppel sneeuwt het nu) een andere tijd komt. De amandelboom vormt een symbool voor betrouwbaarheid of waakzaamheid.
    Geniet, ook van het waken over de schaapjes.....

• 04 Februari 2012 - 10:37

Anna En Henk:

wat heerlijk daar, en niet alleen het weer zo te horen. Het is hier inderdaad ijskoud, maar prachtig winterweer nu, gister veel sneeuw gevallen nu weer volop zon! geniet ze met en van elkaar en de mensen om je heen. liefs!

• 05 Februari 2012 - 09:04

Henk En Gerda:

Een sinaasappel zo van de boom... amandelbloesem, zon en strand. Het klinkt niet gek daar! Wij hopen het half maart in een ander deel van Portugal zelf te zien!). Vrijdagavond zijn we door een "slechtweerfile" gestrand, net over de Belg. grens. Snel bij een hotel van de weg af. Gisteren er nog eens 6 uur over gedaan om thuis te komen. Jaja da's andere koek hè. Maar mooi dat het hier is...sneeuw, zon, ijs en schaatsen.
    Heel gezond ook!
    Drentse groetn van ons en veel succes met jullie werk!

• 05 Februari 2012 - 13:55

Wim En Ria:

Vanmorgen zijn we voor het eerst naar de kerk gegaan in Montegordo.
    Zoveel kerkgangers hadden we niet verwacht. Bedankt voor de mooie dienst. Wie we zijn? Die mevrouw met de wapperende handjes en haar man.
    Ook wij genieten van het voorjaar in Algarve.

• 12 Februari 2012 - 14:49

Joukje:

Hoi Aad en Mettie,

Eerst kreeg ik heimwee naar de warmte, nadat ik jullie verslagen had gelezen. Maar nu ben ik blij dat ik hier in de kou ben. En al schaats ik al jaren niet meer, ik geniet volop van de schaatsers op de Dokkumer Ee wanneer ik ,samen met mijn wandelvriendin, het fietspad langs de Ee bewandel! Prachtig!

Heel veel plezier en maar weer een dikke knuffel van Joukje

aad en mettie

Van 14 tot 26 oktober 2013 bezoeken wij voor de laatste keer in 6 jaar ons project "Stepping Stones" in Sierra Leone. We zullen het dan afronden en overdragen aan de lokale mensen, of aan een andere hulporganisatie. Voor Wings of Hope en voor ons eindigt daarmee onze betrokkenheid. Wel blijven wij privé nog enkele contacten onderhouden en een aantal mensen steunen. Heel bijzonder is dat deze keer onze zoon Harold en zijn Sierraleoonse vriendin Emilia met ons meereizen en haar familie zullen bezoeken.

Actief sinds 05 Feb. 2009