Dat was pas Pasen ! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu Dat was pas Pasen ! - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu

Dat was pas Pasen !

Door: Aad en Mettie

Blijf op de hoogte en volg aad en mettie

16 April 2009 | Sierra Leone, Freetown

We zijn alweer een maand in Sierra Leone. Wat gaat de tijd hard en wat gebeurt er ontzettend veel.
Het afgelopen Paasweekend was heel bijzonder. We hadden besloten maar eens een weekend afstand te nemen van alle drukte, iets wat we hier niet gemakkelijk en gauw doen; vorig jaar ook nauwelijks. Noorse vrienden van ons (baptisten zendelingen die we vorig jaar leerden kennen) zouden het weekend met een groepje doorbrengen in een lodge op Lakka Beach, één van de mooiste stranden bij Freetown. Omdat we ook elkaar wilden treffen, spraken we af dat wij daar ook heen zouden komen. De lodge was wel vol, maar er was nog wel een ander huisje beschikbaar. Dus dat snel gereserveerd en op Goede Vrijdag die kant op. De auto die we voor deze periode te leen hebben, vertoont veel kuren en kon het zeer slechte tweede deel van de weg maar nauwelijks aan. Toch werd de tocht het begin van een prachtig weekend. Het huisje was primitief, maar het inbegrepen ontbijt (op het strand) was prima. De andere maaltijd hadden we samen met de groep op de veranda van de lodge. Prachtig weer – koel voor Afrikaanse begrippen – een schitterende plek en heerlijk zwemwater zorgden voor de ontspanning die we zochten.
Daarnaast gebeurden er dingen die het weekend onvergetelijk maakten. Eivind, een jonge Noorse vrijwilliger, die wij vorig jaar begeleid hadden, was hier nu weer voor enkele weken, samen met zijn vader en een paar andere Noren, om mee te bouwen aan een nieuw schooltje. Eivind had de wens om zich te laten dopen en niet “gewoon” in de Baptistenkerk thuis, maar hier in Sierra Leone. Ds. Brickson Sam, die Eivind ook goed kent vanuit een uitwisselingsprogramma, was bereid om die zaterdag naar Lakka Beach te komen en daar de doop te bedienen. Dit gebeurde tussen de rotsen in de oceaan. En daarna hebben we, onder leiding van Aad met de “gelegenheidsgemeente”op het strand het Avondmaal gevierd. Het werd een indrukwekkende ervaring, die veel leek op de situatie waarbij Jezus aan het strand verscheen en met zijn discipelen at en het nieuwe leven met hun deelde. Allemaal waren we zeer ontroerd en deden we nieuwe energie op voor de weg vóór ons.
Ook verder gebeurde er veel in de afgelopen dagen. We hebben de beide gemeenschappen van Amputees bezocht en zowel de tegenslagen als de vorderingen zelf kunnen waarnemen.
Natuurlijk hadden we, na ons vertrek, enige terugslag verwacht, maar dat viel ons alleszins mee. Toen we bovendien bespraken welke volgende stap ieder van hen wilde zetten en welke rol voortgaande hulp van onze kant daarbij zou kunnen spelen, kwamen er heel goede en realiseerbare suggesties. Tekenen van hoop in dit loodzware bestaan.
Ook voor ons is het dagelijkse leven hier best zwaar. Iedere dag maar weer zuinig aan met water, sjouwen met emmers, de hitte doorstaan, je smerig voelen van het stof, wachten op elektriciteit, enz. Toch ontvangen we ook zo veel terug van de mensen hier. We leren om te genieten van kleine dingen.
Morgen gaan we weer naar Bureh Town om het bootproject te starten. We delen in de vreugde daarover. Er is genoeg om het vol te houden. Daarbij weten we dat zo velen thuis ons steunen, dat helpt ook enorm. We wensen jullie alle goeds en geniet lekker van de lente daar.
Lieve groet van Aad en Mettie.

• 17 April 2009 - 06:16

Kees En Lucy:

Inderdaad, wat een bijzondere ervaring.....een doop in de werelwijde oceaan en dat op Paasmorgen.....!
    We wensen jullie nog voldoende "voedzame"ervaringen om dit project voort te zetten...en in gedachten blijven we bij jullie.
    liefs, vergezeld van een groet út Drachten.

• 17 April 2009 - 08:45

Harry & Ina:

Lieve vrienden,
    Prachtige Paaservaringen zijn het die jullie beschrijven. Wij vinden het een cadeautje om mee te lezen, ook het boeiende verhaal van Mettie via de email. In dit voorjaarsland genieten we van de groeikracht in de natuur op dit moment. Wij wensen jullie vrede en alle goeds,
    Harry & Ina

PS Goudmeer komt dichtbij

• 17 April 2009 - 19:27

Tjimmie:

Dag lieve twee,
    Wat een prachtige en inspirerende ervaring moet dat zijn geweest, daar aan het meer.
    In dat Licht krijgt Pasen toch echt betekenis. Ook mooi hoe we dat via jullie beeldende verhalen en foto's mee kunnen beleven. Jullie tijdelijke maar ook "thuisgevoel" komt daarin duidelijk over. Voor de komende tijd moed en licht gewenst om door te gaan met jullie mooie werk.

• 17 April 2009 - 20:23

Joukje:

Het is prachtig om jullie verslagen te lezen,en natuurlijk ook de foto's niet te vergeten! Zo krijgen we
    een goede indruk van hoe jullie daar leven en werken. Heel veel succes.

Groetjes Joukje

• 18 April 2009 - 18:12

Ties:

ontroerend!!!

• 24 April 2009 - 13:55

Jan En Nolleke:

Wat een prachtig verhaal. Om zo Pasen te kunnen vieren....dat is toch geweldig. Wij zien alweer uit naar jullie volgende verslag. Kracht en sterkte voor alle dingen die op jullie pad komen. Liefs, Jan en Nolleke