Volop in beweging - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu Volop in beweging - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu

Volop in beweging

Door: Aad en Mettie

Blijf op de hoogte en volg aad en mettie

03 Mei 2009 | Sierra Leone, Freetown

Lieve mensen,

Na ons vorige verhaal, o.a. over dat mooie paasweekend, nu dan maar weer eens een nieuw bericht van ons. De weken gaan snel en we willen graag zo veel mogelijk doen. Naast het bootproject zijn we nu ook een landbouwproject gestart. We hebben hiervoor twee studenten aan ons team toegevoegd om dit te begeleiden. In het plaatsje Songo, ongeveer 20 km. landinwaarts, zijn nu ruim honderd jongeren begonnen met het gereed maken van 10 stukken land. In groepjes van 10 maken ze de grond klaar om te zaaien. Er zal groundnut (pinda’s) verbouwd worden en nu het regenseizoen voor de deur staat kan er ook al heel snel geoogst worden. Stepping Stones geeft de jongeren voor de geschatte tien werkdagen een daggeld en ze krijgen het zaad gratis. Een gedeelte van de oogst zal dan teruggegeven worden, zodat we een soort zaadbank kunnen oprichten. De rest is voor hun eigen handel en levensonderhoud en dient als zaad voor een volgende ronde. Als het project slaagt zal ook met het verbouwen van andere gewassen begonnen worden.
Zo komen er steeds meer ideeën op om jongeren een nieuw bestaan te geven. We gaan ondertussen ook aan het werk met de wachtlijst van vorig jaar. Studenten zullen opnieuw interviews afnemen om t e kijken wat deze jongeren willen gaan doen. We willen proberen daarbij, naast de bestaande, ook andere opleidingen aan te bieden. Want dit land heeft niet alleen behoefte aan kapsters en kleermakers – twee populaire richtingen – maar bijvoorbeeld ook aan elektriciens en automonteurs. Twee weken geleden hebben we een diploma-uitreiking meegemaakt van de computeropleiding. Wat een happening! Honderden familieleden en vrienden waren hierbij aanwezig. We waren onder de indruk van de betekenis van dit evenement voor de “afgestudeerden”. Wat heeft deze opleiding een groot verschil gemaakt in het leven van deze randgroepjongeren. Sommigen van hen doen al werkervaring op in scholen of bedrijven. We hopen natuurlijk dat velen van hen binnenkort een echte baan zullen vinden.
Dan kunnen we nu ook melden dat op 16 mei a.s. de officiële en feestelijke installatie van het project Stepping Stones zal plaatsvinden. Het afgelopen jaar was een pilot, maar nu krijgt de samenwerking met Wings of Hope een officiële status binnen de Hogeschool. Er zal een “feestcommissie” benoemd worden, want men houdt hier erg van uitgebreid feestvieren. Er zullen veel gasten uitgenodigd worden. Uiteraard de studenten, staf en bestuur van de hogeschool, maar ook functionarissen van officiële instanties. Verder zullen er vertegenwoordigingen van de Amputees, van de verschillende vakopleidingen, van het bootproject en van het landbouwprogramma aanwezig zijn en een aandeel leveren in het programma. En natuurlijk worden pers en media niet vergeten. We zien erg uit naar deze mijlpaal.
Deze week vond ook weer de jaarlijkse training voor staf en docenten van TECT plaats. Evenals vorig jaar is die ook nu weer financieel mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit ons project. Aad heeft in het programma een inleiding gehouden over “Het op peil houden van inspiratie en motivatie”. Hij kon daarbij goed putten uit zijn ervaring op Windesheim.
Zoals je leest zijn we druk met heel veel zaken. Naast de activiteiten binnen het project komen er ook nog vaak mensen langs met persoonlijke vragen om (veelal financiële) hulp. We bieden dan graag een luisterend oor en geven ook wel advies, maar we kunnen onmogelijk alle wensen inwilligen. Vanmorgen heeft Aad gepreekt in de kerk van James Davies (onze plaatselijke coördinator en vriend) in het plaatsje Waterloo. Daarna hebben we samen met de familie geluncht. Tussen de bedrijven door vinden we af en toe een paar uurtjes om wat te rusten en bij te tanken. We genieten van alles wat we hier mogen ontwikkelen en van de mooie vriendschappen die we inmiddels hebben opgebouwd. Natuurlijk zijn we ook wel een moe en hebben we het even gehad en verlangen we naar wat koelte en een kraan waar fris water uit komt. Toch is het nog steeds zeer de moeite waard en voelen we ons rijk gezegend met elkaar, met gezondheid en energie. We gaan dus zo nog een paar weken door en daarna hopen we jullie weer in levende lijve te ontmoeten. We wensen jullie ook alle goeds bij alles wat jullie daar ondernemen. Tot de volgende keer.
Mettie en Aad.

• 03 Mei 2009 - 18:04

Frouwke En Roel:

Net terug van vakantie. Vanaf nu inpakken en verhuizen.We wensen jullie veel sterkte en kracht.We hopen dat we in Balkbrug ook op de digitale nieuwsbrieven geabonneerd mogen blijven.Groet en tot ziens.

• 04 Mei 2009 - 07:45

Harry En Willy:

Hallo Aad en Mettie,

wat fijn te lezen dat jullie projecten het zo goed doen en dat er opnieuw een project is gestart. Op deze manier help je de bevolking veel beter dan door alleen maar geld en goederen te sturen. We kunnen ons voorstellen dat je naar een heerljk warme douche cq warm bad verlangt. En naar een kraan waar schoon water uit komt. Maar dat kan met 27 dagen al weer, las ik. Nog even afzien ...
    Hier gaat alles goed.
    Succes verder in Jui en tot gauw.

• 04 Mei 2009 - 11:32

Jitze En Neli:

Fijn om weer van jullie bericht te krijgen. Wat een pracht werk mogen jullie doen! We wensen jullie veel kracht en gezondheid en vreugde en tot spoedig ziens!

• 04 Mei 2009 - 13:11

H&G:

Lieve mensen, geweldig te lezen over al jullie bezigheden daar. Jullie hebben wel heel veel om handen, haast niet bij te benen lijkt me. Het geeft vast ook veel voldoening als je ziet dat projecten slagen.
    Hartelijke groeten van ons en nog veel energie en doorzettingsvermogen gewenst!!!!
    Gerda
    Henk

• 05 Mei 2009 - 06:44

Kees En Lucy:

hoi kanjers!
    wat goed om te lezen dat er zulke mooie dingen tot stand worden gebracht,mede dankzij jullie inzet!
    de foto's spreken soms boekdelen....en wij "genieten" in meeleven.
    ons bewustwordingsproces wordt hierdoor alleen maar gestimuleerd.
    wat zullen jullie straks in Meppel weer alles waarderen, wat hier zo gewoon is!!!!
    'n liefdevolle knuf út Drachten.

• 05 Mei 2009 - 14:14

Jan Van Weenen:

prachtig om jullie verhalen te lezen; maar . . . we zien er ook naar uit om elkaar weer te ontmoeten.
    Eind van de maand is het alweer zover!
    Tot spoedig ziens.

• 05 Mei 2009 - 16:27

H& I:

Dag Aad en Mettie,
    Prachtige initiatieven, die jullie op gang helpen zeg!En ondertussen
    toch tijd vinden om energie bij te tanken; wat een dilemma stellen we ons zo voor. Het einde van jullie geplande verblijf komt ras dichterbij wij wensen jullie wijsheid om de "krachten" goed te blijven verdelen.
    Lieve groet, Harry & Ina

• 09 Mei 2009 - 11:03

Ronald En Dieuwke:

Geweldig om te lezen wat er allemaal gebeurt. Zoveel nieuwe kansen voor kansarmen. Watervoorziening Meppel nog steeds in orde.
    Veel kracht en sterkte voor de komende tijd en tot ziens aan de Kade.

• 11 Mei 2009 - 11:00

Edzer Trees:

wat een mooie brief en
    en wat komen er veel ideeen boven we lezen wel dat er nog veel werk is veel steun van ons en veel gezondheid en groetjes van edzer trees

• 14 Mei 2009 - 09:51

Janny Geertsma:

Hallo Aad en Mettie,
    Bericht later pas gelezen, kon niets ontv.
    Grote bewondering voor jullie werk. God zegene jullie en de hartelijke groeten van de Gemeente.
    Liefs,
    Janny