Op de valreep - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu Op de valreep - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu

Op de valreep

Door: Mettie en Aad

Blijf op de hoogte en volg aad en mettie

27 Mei 2009 | Sierra Leone, Freetown

Hierbij nog even een levensteken uit Sierra Leone. We zijn erg druk met laatste afspraken, afscheid nemen, inpakken, enz. Zaterdag brachten we een laatste bezoek aan de Amputees en bekeken we in Songo de vorderingen van het landbouwproject. Zondag hebben we nog een feestelijke gebeurtenis meegemaakt. De “Stepping Stones 1” werd te water gelaten! Wat een feest daar in Bureh Town! Tien jonge mannen en hun families kunnen opgelucht naar de toekomst kijken, nu er een nieuw bestaan voor hen aanbreekt. Heel trots presenteerden ze hun zelf gebouwde boot die geschilderd is in de kleuren rood wit en blauw. Na het uitspreken van enkele gebeden werd de boot door de jeugd richting de zee geduwd. In de boot stonden schalen met rijst en vis e.d. die eerst werden leeggegeten, want voor zo’n klus heb je energie nodig. Het duwen van de boot door het zand “viel niet mee” en er werden daarom ter aanmoediging snoep en geldstukken rond gestrooid. Dit alles schijnt te horen bij een traditioneel ritueel. Iedereen was vrolijk en uitgelaten. In het kleine dorp gebeurt niet vaak iets dergelijks. Het was voor ons prachtig om mee te maken. We wensen de “Stepping Stones 1” een behouden vaart en een goede vangst.
Vandaag hadden we een afscheidslunch en een laatste bespreking met het team van Stepping Stones. Vorig jaar startten we met James Davies en twee assistenten, nu bestaat het team uit 9 personen. De taken zijn verdeeld en iedereen werkt met plezier. We kunnen ze met een gerust hart achterlaten. Het werk gaat door, ook als wij er niet zijn. Vrijdag zullen Aad en ik een ”Memorandum of Understanding” presenteren aan de Raad van Bestuur van TECT. Na ondertekening van dit document heeft Stepping Stones een formele plek binnen de Hogeschool. Alweer een hoogtepunt.
We kunnen terugkijken op een geweldige periode. We hebben Stepping Stones nog meer body kunnen geven en we hebben flink kunnen uitbreiden met enkele nieuwe projecten. De samenwerking gaat op alle fronten goed en zelfs de media hebben ruim aandacht aan ons geschonken. Daarnaast hebben we ook nog hele bijzondere individuele contacten met mensen gehad. De ontroerende gesprekken zullen we niet snel vergeten. Thuis vertellen we daar graag wat meer over. We zijn gezond gebleven en we waren ook nog in staat af en toe zelf even een weekend van zon, zee en strand te genieten. Wat wil een mens nog meer naast zoveel zegeningen! Nou, één ding en dat is naar huis gaan om al onze geliefden weer te zien. “Nog even wachten Meike, beppe komt eraan!” Even weer genieten van stromend water en volop elektriciteit, een snelle computer en volkoren brood, enz. We kijken er naar uit. We hopen op een goede reis en op een spoedig weerzien.
Lieve groeten van Mettie en Aad.

• 28 Mei 2009 - 09:29

Christine:

Het klinkt als een hele goede en mooie tijd die jullie daar gehad hebben! Fijn dat jullie het project nu in goede handen achter laten. Wij hebben in ieder geval veel zin om jullie weer te zien! Goede reis en tot snel! Kusjes, ook van de boys

• 28 Mei 2009 - 10:35

Edzer Trees:

een hele goede reis terug en we hopen jullie heel gouw in goede gezondheid terug te zien groetjes edzer trees

• 28 Mei 2009 - 11:38

Harry & Ina:

Lieve vrienden,

'N Prachtige afsluiting van jullie verblijf in SL. Goede reis, behouden thuiskomst,wij verheugen ons op het weerzien,
    Harry & Ina

• 28 Mei 2009 - 18:52

Tjimmie:

Lieve Aad en Mettie, prachtig wat daar bij jullie allemaal is gebeurd tijdens deze reis. Ook van deze kant een behouden vaart gewenst voor de "stepping stones one", en ook voor jullie een behouden vaart en gezonde aankomst in nederland, Ik zie er naar uit jullie weer te ontmoeten.

aad en mettie

Van 14 tot 26 oktober 2013 bezoeken wij voor de laatste keer in 6 jaar ons project "Stepping Stones" in Sierra Leone. We zullen het dan afronden en overdragen aan de lokale mensen, of aan een andere hulporganisatie. Voor Wings of Hope en voor ons eindigt daarmee onze betrokkenheid. Wel blijven wij privé nog enkele contacten onderhouden en een aantal mensen steunen. Heel bijzonder is dat deze keer onze zoon Harold en zijn Sierraleoonse vriendin Emilia met ons meereizen en haar familie zullen bezoeken.

Actief sinds 05 Feb. 2009