Bemoediging - Reisverslag uit Jui, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu Bemoediging - Reisverslag uit Jui, Sierra Leone van aad en mettie kik-boonstra - WaarBenJij.nu

Bemoediging

Door: Aad en Mettie

Blijf op de hoogte en volg aad en mettie

20 Mei 2011 | Sierra Leone, Jui

Nee, op sommige vormen van vooruitgang moet je hier voorlopig maar niet rekenen. Van de enthousiaste melding in ons 1e bericht dat er nu iedere avond stroom zou zijn komt weinig terecht. Ook niet nadat de bedrading in ons huisje, na een forse kortsluiting, weer helemaal hersteld was. Zo werd gisteravond de “overheidsstroom” om 19.00 uur verwacht, maar dat werd 23.45 uur en toen was er wel, vreemd genoeg, de hele nacht stroom. Dus toen maar extra vroeg naar bed, in de nacht even de apparaten aansluiten en opladen en nu in alle vroegte achter de computer. Niets lijkt op thuis, we schreven het al eerder.
Maar we hebben niettemin een paar mooie dagen achter de rug met veel bemoediging over en weer. Zo hebben we 2 dagen opgetrokken met een ander Nederlands echtpaar, dat met andere vrienden een stichting heeft die in deze zelfde omgeving al enkele jaren werkzaam is. Met hen, Bert en Beppie, willen we nagaan of we door samen te werken de mensen hier nog beter kunnen dienen. We hebben hen, onder leiding van onze coördinator James Davies, meegenomen langs een aantal van onze werkplekken. Daarvan waren zij nogal onder de indruk. Volgende week bespreken we met elkaar mogelijke concrete ideeën.
Dinsdagochtend zijn we begonnen met een rondgang langs de verschillende projectonderdelen. Naast enkele problemen – fors gestegen prijzen en afgenomen steun van buiten vanwege de economische crisis – hebben we vooral positieve indrukken opgedaan en ook ervaren hoe bemoedigend ons bezoek is voor de deelnemers. Bij de groep van 24 poliopatiënten en hun gezinnen was het een feest om te zien en te horen wat onze bescheiden steun voor hen betekent. Allen hebben ze, door het opzetten van kleine bedrijfjes, het bedelen kunnen opgeven en kunnen zij nu voorzien in hun levensonderhoud en hun kinderen naar school laten gaan. En hun grote wens die ze nu uitspraken was niet, zoals we meestal te horen krijgen, om nòg meer hulp te ontvangen, maar om ook andere lotgenoten aan de groep te mogen toevoegen. Schitterend !
Buitengewoon positief was ook het bezoek aan de gemeenschap in Songo, waarin zo’n 100 jongeren en hun leiders met onze hulp een mooi programma van kleinschalige landbouw en veeteelt hebben ontwikkeld. Samen met Bert en Beppie werden we hartelijk ontvangen en rondgeleid en was er voor iedereen een lunch. De vissenkoppen spraken Mettie niet erg aan; gelukkig was er voor haar ook een stukje kip. Daar bezochten we ook een nieuw project van een andere organisatie voor het verbouwen en verwerken van “lemon grass”. Dat is een veelbelovende bedrijfstak waarin door onze groep mogelijk samengewerkt kan worden. Aan het slot van die dag bekeken we ook het werk van Bert en Beppie en hun vrienden in Sumbuya, een opgeknapte medische post en de bouw van een grootschalige kippenfarm als steun voor kleine boeren in dat gebied. Ook willen zij geïnteresseerde jongeren een vakopleiding laten volgen en met name daarin samenwerken met “Stepping Stones”. Een kijkje bij onze leerwerkplaats voor lassers was daarom ook voor hen heel inspirerend, evenals een bezoek aan de gemengde opleiding voor straatjongeren, die kapster, kleermaker, of medewerker in de horeca willen worden. Bij de “Amputees”, de minsten onder de oorlogsslachtoffers, lopen ontroering en bewondering door elkaar, als je ziet hoe deze mensen met onze bescheiden hulp het hoofd boven water houden.
Zeker, het is ook nu weer zweten en afzien en met de grillige omstandigheden omgaan, maar er is gelukkig veel reden tot voldoening dat we deze missie (mede namens jullie thuis !) mogen uitvoeren.
Weer lieve groeten voor iedereen van Aad en Mettie

• 20 Mei 2011 - 19:46

Henk&Gerda:

Wat weer een belevenissen daar in SL. Alles zo anders, bijna niet voor te stellen! Daarom extra interessant om jullie verslagen te lezen.
    Vast erg leuk om met dat andere stel te kunnen optrekken en samen te werken.
    We wensen jullie in ieder geval de zo broodnodige energie toe. Lieve groet...

• 20 Mei 2011 - 21:25

Jitze En Neli:

Weer een aflevering van de jullie belevenissen. Prachtig, ook de foto's. Kunnen we ons een beetje een voorstelling maken. Veel goede wensen voor al jullie werk en vooral vreugde tijdens (of ondanks?) het 'zweten'. Een frisse Friese tút.

• 21 Mei 2011 - 00:32

Martin & Riek Hartog:

Lieve Mettie en Aad,
    Heel hartelijk dank voor jullie twee reisverslagen. Erg interessant, hoe men daar leeft en hoe jullie hulp aanbieden!
    Heel veel sterkte en we kijken uit naar het volgende verslag en foto's.
    Hartelijke groeten uit Ontario, Canada

• 21 Mei 2011 - 07:28

Harry & Ina:

Mooi om weer een verslag van jullie wedervaren te kunnen lezen. Het doet me denken aan "Niets is zo" 'n boek van 'n boeddistische monnik. Maar het is tegelijk heel bemoedigend dat m.n. door jullie inzet/energie mensen in SL toekomst met meer vertrouwen tegemoet zien. Lieve groet,

• 21 Mei 2011 - 20:47

Cor En Hanneke:

Lieve Aad en Mettie,

Fijn jullie verslagen te lezen, iedere keer weer interessant en wat een andere wereld daar!
    Wat zijn wij toch verwend hier in Ned. en gelukkig zijn de spinnen ook een stuk kleiner.
    Sukses met jullie fantastische werk daar en tot ziens in Friesland.
    Dikke knuffel,
    Hanneke